lördag, maj 10, 2008

Öppna landskap


När det är klart och stilla väder kan vi höra klangen från Stjärnsunds kyrkklockor. Ljudet bärs över sjöarna in till vår trädgård. När det händer tänker jag alltid på de där bönderna, hos Lagerlöf tror jag, som står på åkern med mössan i hand under klockringningen. En stunds andakt mitt i arbetet.

Engla begravdes och jag arbetade i trädgården, ty trädgårdsarbete är heligt.
Det är gudstjänst i ordets sanna betydelse: att göra tjänst åt Gud.
Åt gudomen sköter vi naturen.

Så gjorde korna också. De höll landskapet öppet. Utan att veta det och utan minsta andakt gav de rum för klockklang. Korna kommer jag alltid att sakna.

På eftermiddagen var jag i Stjärnsund. Tevebilarna hade åkt och svalorna kommit.
Luftandar, ljusdans
det vita under vingen
en blinkning eller vinkning

2 kommentarer:

Anonym sa...

Göra tjänst åt gud´genom att jordbruka och påta i trädgården?Den bästa tjänsten är att låta allt vara-gynnar både marken och djurlivet.Många djurarter försvinner ju av vårt jordbrukande och giftspridande-fällande av träd och liknande?Men vackert är det onekligen där du tycks bo!MVH Gladiatan

Anonym sa...

natur betyder att den starkaste vinner. dvs lupin över ängsgräs, sly över lupin, gran över sly. den som vill ha äng måste hjälpa de svagare.
kultur, alltså.