Fransk satir har – sedan Voltaires
dagar – inte varit särdeles populär här i landet. Någonting är det som tar
emot. Som exempel, Charlie Hebdo, en tidning jag sett av och till men aldrig
tänt på. Franskan är för svår och de politiska syftningarna för franskt
interna. Detsamma gäller le Canard enchainé. Jag tror att jag förstår ett
stycke här eller där, men poängen uteblir.
Därför är jag inte helt
tillfreds med Expressens publicering av Charlie Hebdos bilder. Inte nu.
En minnesutställning med verk av de
mördade tecknarna – självklart!
En förstasida för att sticka ut hakan och
vara provokativ – poängen uteblir.
Satir ska ha en poäng. En
modig uppstickartidning ska ha en målgrupp för sin provokation. Vilken är
Expressens målgrupp?
Före morden uppskattades de
anti-islamistiska teckningarna i Charlie av folk som kunde franska och ogillade
islamister, kanske också ogillade muslimer i allmänhet. Idag uppskattas de av
mediafolk som (med rätta) känner sig hotade under utövande av yrket, och kanske
också av folk som ogillar muslimer i allmänhet.
Efter detta massmord uppstod en
målgrupp för en tidigare mycket smal publikation. Det är ju inte som att folk
skulle ha köat för Charlie Hebdo på biblioteken, som somliga gör för det senaste
inom Manga.
Eftersom ett massmord inte är humor, kan
serieteckningarna knappast ha vunnit en ny skrattande publik. Det är någonting annat som är viktigt.
Att visa vår gemensamma avsky för ett
våldsbrott. Det är viktigt.
Men det är inte provocerande. Det
är en gemensam handling.
Därför är jag inte helt
tillfreds med Expressens publicering. Vem är det de vill provocera?