#Metoo. Det är ingen
dramatisk historia, många har upplevt så mycket värre. Men den gav lite att
tänka på.
Det var i Chania, Kreta. Jag hade rest
ensam kors och tvärs, till storstad och strand. Promenerat ensam, ätit ensam.
Blev aldrig antastad. När jag kom till Chania och tog in på en enkel pension
träffade jag för första gången på roliga människor. Fransk-kanadensare,
australier, skandinaver. Några greker. Och pensionsägaren, en medelålders
chaniot, före detta kapten. Alla mycket sociala, så till den grad att de bad
mig ta en ouzo före maten. Som vi alltså skulle inta tillsammans, drog iväg på
vespor och i bilar till en taverna. Alla var hjärtliga, inte minst
pensionsägaren som satt och råflörtade med mig över bordet. Men jag visade att
jag inte var intresserad.
Varje kväll samma oväntat uppsluppna ritual;
samling på taket med ouzo, sen iväg på krogen eller lirabaren. Alltid ett stort
gäng, alltid glatt och kravlöst. Utom pensionsägaren, då. Han började ställa
krav. Ville jag vara med skulle jag väl vara lite tillmötesgående? Lite öppen,
lite rolig? Sex är ju bara naturligt, ”you are woman, I am maaan!”
Jag visade tydligt mitt ointresse. Vände
ryggen till, sökte beskydd hos yngre pojkar i skaran, gick ifrån bordet, ja
tillslut tog jag taxi hem för att han blev fysiskt närgången. När jag pratade
med de andra flickorna slog de bort det: Han bara är sån, det är inget att
bry sig om, ta det som ett skämt.
Då ville jag inte gå med ut längre. Men
gänget övertalade mig. Inte fick jag sitta ensam och tjura! Sista kvällen var
det bara ägaren och jag på taket. Han berättade sentimentalt för mig om sitt
dåliga äktenskap, om att han innerst inne var väldigt känslig, om att vi i grund
och botten var väldigt lika, ensamma båda två. Under samtalet kom det också
fram att han varit kapten under militärjuntans tid och att den tiden varit ”härlig”
i Grekland. Om jag förut varit irriterad var jag nu äcklad och rädd. Att jag
skulle gå ut och äta med honom ensam var fullkomligt uteslutet, jag låste in
mig på rummet och superade på ett päron. Vet inte var alla andra var.
Hemresedag. Efter morgonbadet
skulle jag bara hämta packningen och dra iväg med bussen. Men dörren till mitt
rum var olåst och i min säng låg pensionatsägaren, naken. Han sa: ”Thelis na
kanoume erota prin fijis?” = Vill du att vi har sex innan du åker?
Det är väl den grekiska mening jag aldrig
kommer att glömma.
Jag fick ett praktfullt hysteriskt anfall.
Svärmar av flickor kom och tog hand om mig. Det ”hände” inget.
Vad jag inte förstod, inte
har förstått förrän nu, var varför han gjorde det. I åratal efteråt ältade jag:
Hur kunde han bara tro att jag plötsligt skulle
säga jatack?
Länge trodde jag att det var sex det
handlade om. Men det gjorde det aldrig, möjligen första kvällen. Efter det
handlade det bara om makt. Jag som
avvisat honom, inför andra, jag måste sättas på plats på vilket sätt som helst.
Mannen som iscensatt sänguppvisningen ville inte ha sex, han ville enbart ge
mig obehag. Han var en stor levande dick-pick.
Inte förrän under #metoo har jag ens
funderat över vilken roll gänget intog i historien. Vi var delvis beroende av
ägarens gästfrihet. Kanske ingick det i hyran att nya flickor skulle stå för
underhållningen? Kanske hade de legat med honom allihop? – några sa att de hade
gjort det, att det var ”kul för en kväll”. Hade en kväll räckt som betalning
för att enbart få dricka ouzo och ha roligt?
En vanlig gift man som
gillade att dricka, sjunga och skoja. En till synes generös man. En fascist, iallafall
under juntans tid. Det syns inte utanpå. Det syns inte utanpå.