söndag, maj 11, 2008

Israel, märklig bemärkelsedag

”I 60 år har staten överlevt trots att den omges av fiender” skriver SvD:s pappersupplaga på Israels bemärkelsedag. Ja ta mig tusan! I 60 år har den lilla staten överlevt, omgiven av obegripligt aggressiva grannstater men uppbackad av världens starkaste militärnation.

När jag var i Israel sa en av värdarna att ”det var lätt att bygga upp kommunen, det var bara att flytta in, det fanns så många tomma hus”. Ja ta mig tusan, husen bara stod och väntade!
En av föreläsarna sa att ”det viktigaste i skolan är att fostra alla barn in i den israeliska identiteten”. Ta mig tusan igen. Totalt och totalitärt.

Tusen gånger ta mig tusan i detta fruktansvärt fascinerande land, där livet står på sin spets och vapenbruk och hyacintkullar förefaller lika artificiellt självklara.

Men den stackars utsatta lilla statens märkliga överlevnad är ingenting jag vill få upprepat såsom en självklarhet. Läs Cordelia Edvardson istället, om du vill se de mänskliga komplikationerna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det går inte att ge´bort delar av någon annans land och sen tro att det ordnar sig med resten-att tömma andras hus, för nya ägare´ger givetvis stridigheter och krigiska handlingar.MVH Gladiatan