Alternativ var en gång ett
progressivt ord. Alternativ Jul, där de hemlösa fick mat och sällskap.
Alternativ Stad, för cyklister och gående. Alternativa media stod en gång för
stencilerade häften med en annorlunda uppfattning är majoritetens av kriget i Vietnam
och kapitalismen. I den första frågan lyckades de alternativa rörelserna vända
majoriteten.
Senare tog sociala media delvis över
uppgiften att väcka opinion mot kapitalismens orättvisor. Samtidigt som andra
sociala media väcker opinion för nationalism och rasism.
Det är de senare som idag kallas
”alternativa media”. Självutnämnt, visserligen, men media i huvudfåran har
raskt hakat på.
Som om alternativet till den
marknadsliberala kapitalismen vore något ännu värre.
Nationalisternas nättidningar
och bloggar laborerar med något de kallar ”alternativa fakta”. Och huvudfåran
hänger snällt med, igen. Förkortningen är ”altfakta”, vilket dessvärre låter
som ett uppstickande debattprogram i teve när det i själva verket är
vinklingar, personliga upplevelser eller lögn.
Här finns en utmärkt krönika om hur bland
andra Sverigedemokraterna målmedvetet arbetar med vinklingar, personliga
upplevelser och lögn. Enda misstaget i krönikan är att det kallas ”altfaktarörelsen”
– som om det överhuvudtaget vore frågan om fakta, om alternativ eller om en
äkta folkrörelse.
Viktigt för vänstern att
komma ihåg detta, att aldrig gå i fällan och göra likadant. Vinklingar behövs i
en politisk text, men personliga upplevelser ska beskrivas som just det, och
lögn ska inte förekomma.
Som poet trodde jag aldrig att jag skulle
hamna i situationen att försvara fakta, korrekt sakinnehåll och statistiska
uppgifter. Det är bara en av alla de positionsförflyttningar som denna mörka
tid pressar oss till.
Att den privata
beskrivningen av verkligheten haft så lätt att vinna respekt också i huvudfåran
tror jag hänger ihop med den extrema individualiseringen i vårt samhälle. Att
det alltid är din upplevelse som ska
räknas är en god och stödjande regel för den utsatta enskilda människan, men
genomförd i större sammanhang skapar den ett drivhus för rättshaverister och
öppet mål för dem som har politiskt intresse av att verkligheten förvanskas.
Det finns alternativ till
kapitalism. Det finns alternativ till en föraktfull, människofientlig politik.
Alternativen heter mänskliga rättigheter och solidaritet.
För att travestera Shakespeare, som var
dramatiker och poet, så blöder alla när man skär i dem. Det är ett faktum.
Vassare vinkling på
motståndet finns i Västerbottenskuriren