Teveprogrammet En balettt går i arv lät som att det vore en redogörelse för hur en traditionell balett har
hållits vid liv i 150 år och instuderas i ett nutida balettkompani. Det var en
missuppfattning. Visst var programmet bra, med fina repetitionsbilder. Men det
började med upplysningen om att en dansares ben och knän värker, och det visste
vi. Jag menar: det visste också den genomsnittliga tevepublik som faktiskt stannar
på kanalen.
När det handlar om balett börjar man alltid
från nollpunkten. Utgår från att ingen förstår och ett fåtal är intresserade.
Förklarar att det är svårt att dansa, men att det finns människor som tilltalas
av sagor som uttrycks i rörelse. Och så vidare.
Det är tur att vi som var intresserade
redan från början har bilderna att se på. Ty dans är bild. Men det är också
kulturhistoria, och av den får vi oss inte mycket till livs.
Teve visar så många program i
så många timmar som så många är intresserade av; alla möjliga matcher till
exempel. Inte är det någon som börjar om från början där, för att förklara för
oss andra att man kan få ont i tårna om läderbollen är hård. Eller vad som är
så speciellt med en uppgörelse i straffområdet. Antingen vet man det, eller
behöver inte titta.
Det går att göra teve för eller om udda
intressen, det visas i exempelvis Antikrundan med dess trevliga småprat om gamla konst- och hantverksföremål. Men
i balett börjar man från noll. Är det möjligt att teve fortfarande tror att den
breda publiken inte skulle ha förstått att balett gör ont i tårna?
Den så kallade breda publiken kanske någon
gång skulle tycka det var kul att höra lite mer om hur nördarna tänker.
Exempelvis: ”vit balett”
eller ”vit akt” är ett begrepp inom den lyriska 1800-talsbaletten. Då föddes
den vita tyllkjolen, ”tutu”, som idag är en stereotyp.
Svansjön, den så kallade största baletten,
innehåller vare sig den första eller den bästa vita akten. Svansjön är en på
tok för lång paradbalett med två vita akter, istället för en.
Giselle – som visades efter dokumentären* –
är ett i det närmaste perfekt verk från 1841. Den innehåller en rustikt bondsk
akt med pantomim, romantik, spänstiga pas de deuxer och en vansinnesscen, och
en vit akt med utsökt ekvilibristiska spöknummer.
Att den endast tar två timmar är en fördel
i sig, jämfört med den mer än tre timmar långa Svansjön. Det som förmedlas via konst
ska inte smyckas med onödiga uppvisningar. Å andra sidan är även de ”etniska”
numren i Svansjön ett tidsdokument, numera.
Musiken till Giselle skrevs av
Adolphe Adam och är ett mästerverk i sitt slag. Det är inte tal om annat än att
Tjajkovskij skrev bättre musik, också till baletter. Men Adam skrev lysande
balettmusik, fjädrande och glidande.
Koreografin till Giselle anses välbevarad
efter Perrot och Coralli som skapade den för sin tids stora dansös Carlotta
Grisi. Svansjö-koreografin har genomgått många förändringar och endast Petipas
bravurnummer återstår av det förmodade originalet.
Det är här den intressanta dansdokumentären
kunde ha skapats. Hur bevarade och återskapade man en balett innan man kunde
filma? Det finns teckningar, skisser, notationer över steg, men balett
bevarades på 1800-talet genom en sorts apostolisk succession; dansaren instuderade
sin roll med en lärjunge som gjorde sina ändringar och instuderade med nästa
lärjunge. Då liksom idag reste dansare världen över för att träffa en mästare
eller repetitör som ger den bästa versionen.
Idag görs moderna
iscensättningar av gamla baletter. Giselle har gjorts i en hjärtskärande
version av Mats Ek, och Svansjön har gjorts av oräkneliga. Idag görs också
seriösa försök att gå tillbaka till källorna – till skisserna – och försöka rekonstruera
brottstycken av vad den dåtida publiken faktiskt såg. Med levande ljus vid
rampen och dansare som inte hade något som helst skydd mot skador.
Teve behöver inte göra
program för oss elitnördar, vi som som kollar in hur fördelningen av ballonné, ballotté och
jeté understryker rollfigurens gradvisa förändring eller hur ett balansnummer på tå påverkar uppsättningens rytm. Men teve borde vid dethär laget sluta särbehandla en av konstarterna genom att göra den obegriplig - det enda publiken ska fatta är att det är jobbigt - och istället göra vederhäftiga danshistoriska
dokumentärer.
I vår publika service kan det väl inte spela en så ofantligt stor roll på vilket sätt man sabbar tår och knän.
Du som förväntar dig en politisk vinkling i Politik och poesi får följande att fundera på: I Giselle dödas Hilarion, medan Albrecht får leva, vilket kan uppfattas som att fel person bestraffas. Är detta en ren klassfråga, eller hör det ihop med uppkomsten av den romantiska kärleken i motsättning till resonemangspartier? Varsågod välj, men se baletten först.
Du som förväntar dig en politisk vinkling i Politik och poesi får följande att fundera på: I Giselle dödas Hilarion, medan Albrecht får leva, vilket kan uppfattas som att fel person bestraffas. Är detta en ren klassfråga, eller hör det ihop med uppkomsten av den romantiska kärleken i motsättning till resonemangspartier? Varsågod välj, men se baletten först.
*här
Med Natalia Osipova i en fantastisk prestation i andra akten