tisdag, november 20, 2012

Kännetecken på dold, offentlig rasism

”Vi är inte rasister” brukar Sverigedemokraterna säga. Och inte bara de. Finns väl ingen som är rasist idag?

Nej, inte om vi tänker oss förintelseläger. Men om vi tänker oss det som faktiskt finns här och nu: vardagens avståndstagande, diskrimineringen från arbete och bostäder, tron på nedärvda och åtskilda kulturer.

Förra veckan hörde jag en forskare som gav oss sju kännetecken på hur den dolda rasismen låter i det offentliga samtalet. Hans exempel var från USA, men genant igenkännbara också i den svenska debatten varifrån jag hämtat exemplen.

#1. Semantiska förskjutningar
t.ex. massinvandring, flyktingström, ”hur många..?”

#2. Projektion
t.ex. att det är immigranterna som vill leva för sig själva och är fientliga mot svenskar

#3. Diminutiver
t.ex. att immigranter är hjälplösa och okunniga och väljer fel särskilt kvinnorna

#4. Osammanhängande retorik
t.ex. sunda förnuftet säger... snart kommer alla att fatta… och byte av samtalsämne

#5. Storyline
t.ex. att vi borde komma över Förintelsen, eller att rasism är ett påhitt från överklassen

#6. Vittnesbörd
t.ex. att man sett immigranter begå brott, eller själv råkat ut för det

#7. Undvikande av hörbar rasism
t.ex. att man bara vill framföra viss kritik mot flyktingpolitiken

Den sista punkten är väl vad det hela går ut på: undvikande av hörbar rasism. Något vi i Sverige är skickliga på. Efter rasistiska incidenter är det lätt att säga: hon var klumpig, han uppförde sig illa, hen visste inte… Hellre vilken anklagelse som helst, än den som den drabbade just upplevt; de dumheter som klumpigheter som stammar ur rasism - kanske omedveten rasism. Eller icke hörbar.

Finns väl ingen som är rasist idag? När svarta barn kommer hem från skolan och gråter, för att de inte orkar med att vara svarta längre.

söndag, november 18, 2012

Dags för rättvisa

Vi har det roligt i småstaden. Idag var det högmässa med tema Star Wars, där lasersvärden hade smitts om till processionsljus. Vi läste en trosbekännelse som, innan vi gick över till det andliga, innehöll följande:

- Jag tror inte på den starkes rätt, på vapnens makt eller att våld kan lösa konflikter

- Jag tror på allas rättigheter, på den utsträckta handen, och på det rätta i att älska sin nästa som sig själv

- Jag tror inte på rikedomens privilegier, på rasåtskillnad, eller på en oförändrad världsordning

- Jag tror på en rättvis resursfördelning, och att alla människor har lika värde, och att en orättvis ordning är en oordning

- Jag tror inte att jag kan bekämpa förtrycken långt borta om jag tål orättvisan här

- Jag tror att rättvisan är en enda, där och här, och att jag inte är fri så länge som en enda människa är ofri
 ”May the force be with you”