tisdag, maj 06, 2008

Kritik av kritikern

Makabert elak recension – av en bok jag inte läst, men kanske kommer att läsa eftersom jag undrar vad recensenten blev så förbannat och förnärmat upprörd över.
Inte så att jag misstror honom. Det låter som en bok jag knappast skulle tycka om. Det låter som en bok jag skulle kunna kalla överdriven, oredigerad och kokett. Men nu har jag inte läst den, bara recensionen som går på som om det var boken som var skriven av ren elakhet istället för tvärtom.
Men jag antar att killen skriver som han skriver, vilket eventuellt är illa. Det verkar som om killen har velat berätta något, gripit över för mycket och misslyckats, samt imiterat Safran Foyer. Det är klent, men inget att hetsa upp sig över. (Om man inte njuter av att vara smartare själv, men den lilla trippen tycker jag passar sig bäst hemmavid.)

Däremot kan det vara värt att hetsa upp sig över förlagens roll, eftersom som folk som inte kan skriva blir utgivna, översatta, försålda och försörjda. Å andra sidan har jag fått lära mig att förlag jobbar inte med konst utan med ordvaror och allsin dar att man måste förstå dem de måste ju också leva osv...
Så då så. En del andra av oss lever på att gå omkring bland sopor och skrika åt folk. ”Låt gå, det är också ett värv” som Karlfeldt sa.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vem skall försörja poeten, diktaren, skribenten´jo läsaren!Att texten är tarvlig,enkel och kanske fel´är ju inte förläggarens fel-han hjälper bara skriftaren att överleva!Läsaren, kunden´får själv bedöma orden efter sin intelligens och kunnande.En bok måste bli läst´för att bedömas-andras ord är för färgade av litterärt kunnande! MVH Gladiatan

Erik Rune sa...

Den konservativa tanken om det beprövade är till sin fördel här. Tiden sorterar ut det mediokra. Samtidslitteraturen har inte hunnit genomgå de nödvändiga decennierna av utsortering. Den går alltså inte att lita på.

Anonym sa...

Det finns en risk här-att de ytliga dussinmänniskorna sorterar ut det mediokra och ratar det som är bra´men svårläst för dem?MVH Gladiatan

Erik Rune sa...

Jo, men kvalitet återupptäcks.