Moskén i Fittja ligger mellan en sjö och en parkering, praktiskt taget under en motorväg. Om böneutropet överröstar den ständigt brusande trafiken på E4 blir jag förvånad. Moskén är dessutom det enda vackra huset på kilometers avstånd.
I diskussionerna om moskén framhålls ibland att i vårt sekulära samhälle ska ingenting som gör reklam för religion vara tillåtet, varken kyrkklockor eller böneutrop. I det sammanhanget brukar också hävdas att religionsfrihet även ska innebära en frihet från religion.
Det ligger något i det. Ingen vill pådyvlas propaganda eller påminnas om
dumheter som man anser rent skadliga.
Men man kan också vända på det och fråga varför just religionen, i ett
genommedialiserat samhälle, skulle vara den
enda sociala funktion som inte får höras eller synas. Kapitalismen påminner
oss genom sina idealiserade yttringar ständigt om dumheter som är rent skadliga; profitbegär och sexistiskt
våld till exempel.
Ett sekulärt samhälle som det vi har betyder inte
att kyrkklockor, böneutrop eller hare-krishna-tamburiner är förbjudna, bara att
du inte behöver bry dig om dem. Staten och lagen vare sig framhåller eller
förkastar någon trosriktning.
Ett sekulärt samhälle som det vi har påbjuder inte ateism, inte heller att oliktänkande ska hålla sig hemma.
Ett sekulärt samhälle kan, som i Frankrike, innebära att symboler för tro
inte få bäras på offentlig plats. Särskilt praktiskt är det inte. Då måste samhället investera i tid och intresse för att reda ut om kors, sjal och turban är en modegrej
eller en trosbekännelse? Om ikonen är en antik dyrgrip eller ett föremål för
tillbedjan? Om davidsstjärnan är en religiös eller politisk markör? Den enda anledningen att ödsla tid på sådant är
att man blir ofantligt provocerad av just religion.
Men den åkomman - att vara religionsöverkänslig - är ingenting som ett sekulärt samhälle behöver ömka sig om. När religionen är privat bör den för omgivningen vara tämligen ointressant.
Ett annat argument mot böneutrop är att de stör. Det är den kritiken som Botkyrkas politiska nämnder och
nu senast polisen har prövat. De fann att det inte stör, inte där mellan
motorvägen och sjön. Om beslutet är fel må de omkringboende klaga.
Så som man gör,
när det stör.
Tyvärr kan man inte alltid göra det. Med risk för att bli rättshaverist kan du framhärda i att anmäla körsång, korvgrillning, vandrande pinnar och grannens skuggande ek. Men det är bara början på allt som stör.
Kapitalism, militarism och sexism gör sig dagligen påminda. Ovanpå det hela den vardagliga omgivningen som väsnas och blippar och stinker. Folk håller på med en massa trams hela tiden! - och jag anser att vi borde lägga ner mer tid på att anmäla systematisk orättvisa, och mindre tid på att avsky yttringar av det mänskliga.
Kapitalism, militarism och sexism gör sig dagligen påminda. Ovanpå det hela den vardagliga omgivningen som väsnas och blippar och stinker. Folk håller på med en massa trams hela tiden! - och jag anser att vi borde lägga ner mer tid på att anmäla systematisk orättvisa, och mindre tid på att avsky yttringar av det mänskliga.
Utom, förstås, dendär sekten som gastar OMAJGAAAD! vitt och brett i det offentliga livet.
Efter det yra utbrottet brukar de prata om vanliga saker. Om ofantligt banalt vanartigt vanliga saker som av varje estet borde anmälas som störande, och så bara bävar man, för snart kommer utropet igen: OMAJGAAAD!
Är det en åkallan av Gud, språkförbistring eller bara dålig uppfostran? Vilken instans ska man vända sig till? Det pågår ju hela vägen hem från jobbet!Efter det yra utbrottet brukar de prata om vanliga saker. Om ofantligt banalt vanartigt vanliga saker som av varje estet borde anmälas som störande, och så bara bävar man, för snart kommer utropet igen: OMAJGAAAD!
Böneutropet i Fittja kommer att inträffa varje fredag under fem minuter mitt på dagen. Glad fredag på er!