onsdag, september 23, 2009

Vänta inte på historien för att lära

Ohly skriver i Expressen om hur Moderaterna medverkat till dagens ekonomiska kris. Efter att målmedvetet ha röstat för varje tänkbar avreglering av finansmarknaden har de nu bytt ståndpunkt och vill åter stärka regelverken. Det är tacknämligt.

Att haka upp sig på enskilda bonusar, hur flagrant oanständiga de än är, leder inte längre än till jakt på enskilda syndare. Kvar blir bankernas och finansinstitutens lust på snabba vinster, och den kan alltid fresta till lättsinnigt risktagande med andras pengar. Det är där regleringarna kommer in.
Marknaden är inte en naturlag. Den skapas av människor och människor behöver regler. Också ekonomer påpekar idag vikten av att lära av sina misstag.

Eller som en kamrat i Vänsterpartiet uttryckte sig omkring år 1999:
”Dom säger att vi ska lära av historien. Det har jag gjort. Jag minns bankkrisen på 90-talet.”

5 kommentarer:

Anonym sa...

Är det kanske nyttigt med en
ekonomisk kris-då och då?
Människorna verkar vakna till
besinna sitt ha-begär.
Många är de som upptäckt andra värden
fått tid över för familj o vänner.
Andra vistas i skogen-motionerar.

Att lära av sina misstag
får människor att växa-bli vuxna.

Tycker Gladiatan

Helena Duroj sa...

josef boberg - tack för din kommentar men jag lägger inte ut video, skriv gärna något istället!

Josef Boberg sa...

Jo... - HelEna - men om den s k ekonomiska krisen har jag redan skrivitmycket om redan - så det ids jag ej, faktiskt...

Därför tyckte jag att just den här videon om 2.44 min - var en perfekt sammanfattning, av det jag på 100-tals A4-sidor har försökt förklara för mig själv tidigare - och måhända också för någon enstaka annan - vad vet jag.

Helena Duroj sa...

ok josef, jag gör ett avsteg. ETT

Josef Boberg sa...

Taaack !