”En myt att elever inte vill ha kunskap” skriver lärar- och elevfackliga ordförandena, med anledning av en färsk undersökning.
Vet inte varifrån myten kommer, men när jag gick Lärarhögskolan på 70-talet gjorde utbildarna allt för att lura på oss diverse knep, trix och manipulationer som skulle få barnen att lära sig utan att märka det själva eftersom det togs för givet att de inte ville! Jag trodde den synen var passé för längesedan. Min generation lärare utgick ifrån barnens nyfikenhet, vilja och energi. Det lyckades int alltid. Men att man måste smyga eller tvinga på barn kunskap är en idiotuppfattning i konservativa kretsar.
Problemet i skolan handlar om att inte sabotera barnens vilja att lära med dötråkiga lektioner och fyrkantig rätt-eller-fel-metod. Eller att hämta in de barn som förlorat förtroende för vuxna och utgår från att vi vill dem illa.
Med svårförklarlig triumf konstateras i artikeln att barn vill ha bra lärare! Men snälla, det vet vartenda barn att barn vill. "Snäll och rättvis och lär ut bra" är vad de brukar säga i enkäter. Alla pedagoger är inte sådana - dethär är ett svårt jobb - och kanske är det bara det som lärarfacket vill påpeka.
Se även Stockholmsvänstern
1 kommentar:
Svårt jobb-instämmer!
Läraryrket är nog ett av de våraste.
Handlar ju om levande material..
ännu formbart och lätt förstöra..
av klåpare.
En lärare får aldrig håna..
eller pekaut..sånt.
De flesta barn vill lära..
en del hittar aldrig rytmen..
kan inte avskärma intryck..bla.
Även dessa vill kunna!
Här behövs kunskapen..bryggan..
som gör det tryggt lära.
Ett stort tack till bra lärare!
Med soliga hälsningar-Gladiatan
Skicka en kommentar