onsdag, maj 27, 2009

Som i det stora, så i det lilla

”Den 27 maj ska ännu en massutvisning till Irak ske. Massdeportationerna är de tydligaste exemplen på hur våldet och avhumaniseringen dominerar migrationspolitiken.
2009 är året då regeringen har valt att satsa pengar på att effektivisera återvändandet av personer som fått avslag på sina asylansökningar. Migrationsverket har fått 40 extra miljoner för att kunna prioritera uppgiften. Polisen har fått ökade resurser att hitta och gripa papperslösa personer.
En av de 48 irakier som deporterades i den förra massutvisningen lever nu som landsflykting i Irak, hotad till livet. Han försökte ta livet av sig i Migrationsverkets förvar men hindrades. Istället fick han handfängsel och sattes med tvång på planet. Precis som flera andra drogades han för att hålla sig lugn.En annan person med psykiska funktionshinder och epilepsi togs från sina föräldrar mitt i natten, trots läkarintyg om att han inte klarar sig själv och inte kan ses som en vuxen. Nu har man än en gång samlat irakier för en massutvisning med tvång.
2009 är året då vi vägrar acceptera den statliga rasismen och förtrycket som drabbar våra utomeuropeiska vänner.”*

- Detta är konsekvenserna av att regeringen har krävt att fler skall kastas ut ur landet. Risken för en ökad användning av tvång och kränkande behandling är uppenbar, säger Vänsterpartiets Kalle Larsson.

En helt liten nyhet är ett anonymt brev jag fick. Sådana brukar jag inte bry mig om, men här var en sak intressant: Brevskrivaren såg det som bevis på min själviskhet att jag sätter medborgarnas behov av Hagaparken framför prinsessans, och drog slutsatsen att jag är ”invandrare” eftersom jag bara skränar och kräver, inte kan rätta mig efter hur det ska vara och inte vill ”vårt kungahus” väl.
Det var alltså en av de vanliga rasisterna, en person som valt ut Hagafrågan för att motivera ett utbrott.
Med såna vänner behöver kungahuset inga fiender.

*Denna (något kortade) text kommer från organisationernaIngen människa är illegal och Aktion mot deportation

3 kommentarer:

Jan Viklund sa...

Protester mot massavvisning till Irak
(SR mobil.sr.se)
mobil.sr.se/site/index.aspx?artikel=2863507&unitid=103Ett 50-tal irakier avvisades på onsdagen från Sverige. Tolv av dem kom från Migrationsverkets förvar i Märsta i Sigtuna. Omkring 50 personer samlades under förmiddagen utanför Migrationsverkets förvar i Märsta för att protestera mot massavvisningen.

[27 maj kl 15.57]

notera slutklämmen:

Har det varit stökigt på nått sätt?

- Nej, det har gått lungt och smidigt till. Det har varit, som de sa här på Migrationsverket, bara trevligt alltihop, säger Charlotte Eriksson [yttre befäl på Norrortspolisen].

Trevligt???!!
För vem då....

Senaste dagarnas utspel om rymningar från förvaren med hjälp av "vänsteraktivister" var väl tänkt som förspelet. Och snart tar gränspolis Tobias över EU. Vidrigt!

Erik Rune sa...

Jag fattar inte hur en "prinsessa" kan vara så viktig för en del. Hur tänker de egentligen? Fördumningen är ett argument som borde dammas av, inte minst inför det kommande bröllopstramset.

Helena Duroj sa...

har alltid varit misstänksam mot "trevligt"