onsdag, februari 04, 2009

Att vara eller en vara?

”Alla har ett varumärke” påstår fortbildningsföretaget Rektorsakademien. ”All kommunikation är varumärkesbyggande” – och för 7000 kronor åtar de sig att lära mig ta kontroll över mitt varumärke.
Som jag alltså inte har, tvärtemot vad dessa entreprenöriella kommersfanatiker föreställer sig.

Människor är inte varor.
Jag önskar att jag kunde säga: människor är inte till salu, men det vore inte sant. Vi säljer vår tid, våra händer, vårt förstånd och våra ord till arbetsköparen som har rätt att utnyttja den resurs vi avyttrat.
Men vi är människor som är till salu – det är därför termen löneslaveri finns. Och människor är inte varor, ty att göra en människa till ett ting är den enda synden, säger författaren Pratchett.
Hur är det med den som gör sig själv till ett ting?

Nu kan jag höra välanpasslingen säga att jag inte ska ta det så allvarligt. Att det bara är reklam. Men jag kräver att den firma som vill kursa kurser till mig ska tåla att bli tagen på allvar!

Dessutom är det andra gången på samma dag jag i människohandelsbranschen hör uttrycket varumärke. En liten smula originalitet, varför är det för mycket begärt?

2 kommentarer:

Anonym sa...

De tycker väl att Politik o Poesi
Är just Ditt' varumärke?

Att presentera sej själv estetiskt
Eteriskt'som en vara, vilken som helst
Är i dag inne och efterlyses av arbets-
givare bla.

Det enkla är inte längre nog
Ger inte arbetstillfällen och fler
elektroniska möjligheter att utvecklas

Att vara människa'bland miljoner ex
Tvingar kanske fram behov'av att synas?

MVH Gladiatan

Anonym sa...

Din egen blogg är väl ett varumärke kallat "Politik och poesi"?

Jag ser inget fel i att presentera sig själv i en postiv anda, ja till och med "säljande".