torsdag, juni 26, 2008

Marsianerna är mitt ibland oss

”Det behövs verkligen en kurs om dom. Det är ju så mycket regler, man måste få veta. Det känns så krångligt för oss annars, med allt dethär som styr dom.”
De sekteristiska robotar som åsyftas är inte marsianer. Det gäller muslimer.

Genomsnittligt kapabel servicepersonal kan möta missbrukande, senildementa, pubertetsfinniga, inkontinenta, glutenallergiska, långtidssjukskrivna och till och med dumdryga brukare. Men de måste gå en kurs för att inte överväldigas när en person av den islamiska trosbekännelsen vill ha skolskjuts eller beställa hemtjänst .
Jag hoppas att den typen av kunskapstörst inte är så vanlig. Men jag vet att den är vanligare än jag hoppas.

Alla betyder alla” var ett antirasistiskt upprop med dito hemsida som jag drev i ungefär tre år. Bland artiklar och argumentation samlade jag också på sådana här vardagliga, omedvetna yttranden från politiker, journalister, professionella och i sällskapslivet. Jag fick också yttranden skickade till mig. Det var en ständig källa till förvåning, allt detta som sägs en passant av i övrigt förnuftiga och välanpassade människor.

Rasister skulle jag inte kalla dem. Strukturbärare duger.

1 kommentar:

Anonym sa...

De kanske behöver en manual-etikett=Gör så här´så fixar det sig i slutändan.Kan vara rädsla för att komma för nära religionen och få fanatikernas vrede över sig?(påven tror på utomjordingar)MH Gladiatan