onsdag, juni 25, 2008

Gå och rösta, gå och bada

Det finns stora likheter mellan republiken Irland och vår lilla stad. Folk tycker om öl. Det regnar. Och vi har haft folkomröstning. Här var frågan: Ska det byggas ett bassängbad här, där eller inte alls? Eftersom ja-alternativen var två och nej-alternativet ett var utgången säkrad.

Ungefär en tredjedel av de röstberättigade deltog i omröstningen, och av dem var svaret ganska jämnt fördelade på varsin tredjedel. Det är alltså betydligt fler som vill ha ett bad, än inte.

Hur tokig jag än är i att bada kan jag inte annat än beklaga röstningsutslaget. Kommunen ska investera högvis med pengar till att gräva upp det mest besökta grönområdet i norra stor-Stockholm, för att anlägga en simbassäng som riskerar att klickas full med fågelskit, eftersom den livsfarligt otjänliga fågelsjön ligger strax intill.

Bassängen har motiverats bland annat med att det är så många barn som går kvar i stan om sommaren. Men jag tror det vore billigare att ge dem SL-kort. Då går de inte kvar i denhär stan åtminstone, utan kan ta sig till en stad med bad. Riktigt bad i riktig sjö. (Finns flera. Jag har hela listan!)

Hemma i biblioteket och ute i bloggen kan jag tycka detta så mycket jag orkar. Men som kommunalpolitiker är det bara till att hjälpas åt med grävningen. För folkomröstningen är genomförd och ska respekteras. Vill folk bada, så får de bada. Vill folk inte ha överstatlig fördragskapitalism, så får de vara utan.

Det är så det går till, eller hur?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns en stor skillnad mellan Irland och Stockholm-skatterna!De har låg skatt på Irland!Badet du beskriver´ kommunen vill förebygga fetma hos barnen?MVH Gladiatan

Alla smutsiga detaljer sa...

Håller med, badet är en styggelse. Vi ses i gryningen med spadar och spett.