fredag, maj 23, 2008

Två-tre-tungad liberalism

Läs Hanna, eller länken hon bifogar om juste kvinnohandel.
Det påminner mig om när jag var i Rotterdam och på en och samma dag såg uniformerade nazister, totalt bortflummade knarkare och utklädda horor som naturliga inslag i gatubilden. Våra värdar sa att naturligt var just vad det var: ”Här är vi liberala och toleranta, vi är stolta över att leva med det.” Under samma konferens ifrågasatte den norska delegaten och jag att den turkiske delegaten var inbjuden att hålla middagstalet om flerspråkighet, ty vad han menade var turkiska, grekiska, hebreiska och möjligen armeniska men absolut inte kurdiska som är förbjudet i Turkiet. Svaret från värdarna gick ut på att de såg sig och honom som liberala och toleranta medan norskan och jag var småskurna grinollar.

Grinig blir jag gärna när människovärdet kränks, när gaturummet blockeras av marschsteg och det går att köpa kravbefläckat kvinnokött.

Inga kommentarer: