tisdag, mars 09, 2010

Jämlikhetsanden

Jämlikhetsanden kan vara en för valåret 2010 mycket betydelsefull bok. Jag har inte läst den, tror inte jag tillhör målgruppen. Det vill säga, jag är redan övertygad om att jämlikhet är mer hälsosamt än ojämlikhet.
En stor fördel med boken lär ska vara att den har statistik och tabeller för alla de förhållanden som påvisas. Den bör alltså gå att använda som uppbackning för argument. Särskilt om du möter någon som är fixerad vid att mäta resultat och avfärdar rättvisa som en god avsikt med små barn.

Nu skulle jag inte råda någon att tro på en rekommendation från en som knappast läst bakgrundstexten. Det vore naivt och okritiskt och helt fjärran dig, goda läsare.
Ta istället en titt på vad Göran Rosenberg, borgerlig intellektuellmed såväl hjärta som hjärna, har att säga om den.

Här är Jämlikhetsanden!

1 kommentar:

Anonym sa...

I ett jämlikt äktenskap
där båda har inkomster och delar lika
på barnpassning,hemsysslor-sånt.
Det äktenskapet håller kanske längst?
Orsaken kan vara just jämställdheten
Tanken på att båda klarar sej själva
och är inte underlägsen-tjänande?
Kvinnan tex behöver inte "ställa upp"
prostituera sej innom äktenskapet
för att tacka för mat och bostad.
(Rätta mej gärna om jag har fel)
Gladiatan