fredag, januari 16, 2009

Om sagorna var dumma är verkligheten otänkbar

När jag var liten fick jag lära mig en massa dumheter i skolan.

En av dem var att Det Heliga Landet egentligen var Judarnas och att de Äntligen hade fått Komma Hem igen. Det bodde några fattiga arabiska herdar där också, men det var de hemvändande judarna som Odlade upp Landet och fick Öknen att Blomma.
Det var en vacker saga som jag gärna berättade för mig själv.

En annan dumhet var att FN bestämmer över alla i hela världen och ser till att skapa fred, frihet och trygghet på vår jord. FN hjälper de goda var vi än befinner oss. Förr i världen var det hemska krig, men nu går utvecklingen framåt varje dag och FN visar vägen.
Den sagan kändes behagligt sann en bra bit upp i tonåren.

Inget av detta tror jag längre på.
Ändå står det still i huvudet när den ena sagan ger sig på den andra.
Israel bombar FN.
Det går över gränsen från det absurda till det otänkbara. Som att slå sin pappa.

Läs även Svensson om Israels ursäkt

1 kommentar:

Anonym sa...

Sådana sagor har jag också matats med
Verkligheten kom i fatt dem
Otänkbara handlingar blev vardag.

Spillrorna av allt-ett liv!


MVH Gladiatan