onsdag, december 03, 2008

Romsk hjältinna


Den 13 november skrev jag om romernas kamp för lika möjligheter. En person som jag i första hand tänker på är Nadia Taikon, beundrad vän och kollega från Rinkeby. Så som jag saknar hela Rinkeby, så saknar jag Nadia.
Med ena handen bakade hon piroger, med den andra ruskade hon om ungar som inte hörde på, medan hon undervisade i romani genom att konversera, gräla, uppmuntra, och översätta läroböcker från svenska till den ena romska språkvarianten efter den andra.
På lediga stunder organiserade hon syföreningar och dansgrupper; Smaragdernas dansuppvisningar var oförglömliga. Hon var modig, rakt på sak, jordnära, humoristisk och envis, hon var älskande och engagerad, och när situationen så krävde kunde hon lätt gå ut och in i de stereotyper som förväntades, som rysk storfurstinna eller slug zigenarkärring.
Det är nu några år sedan världen gick miste om Nadia, men jag rekommenderar dig att skaffa boken om hennes liv: Nadia Taikon, Tjejen från Tanto

1 kommentar:

Anonym sa...

I dag'är hjältar o hjältinnor
Idrotts sjärnor-som hoppar,skuttar
Susar ner för backar-gymnastiserar
En Romsk hjältinna?
Läste just om en romsk kvinna
Hon fick inte gå klädd' som rom
På ett möte mot diskriminering?
Man vet inte om man bör skratta,gråta
Så tokrolig är världen-bliven!

MVH Gladiatan