I Haninge kommun förbättras barnens resultat sedan man började med täta kunskapskontroller, meddelar Dagens samhälle (pappersupplagan). Då undrar jag vad Haninge gjorde innan dess?
Aldrig under min tid i grundskolan har jag mött någon lärare som inte oroligt frågat sig hur vi ska hjälpa de barn som inte knäcker läskoden eller uppfattar enkla matematiska storheter.
Alltså: Lärarna har inte sagt att de inte vet vad barnen kan. De har sagt att de inte vet vad de ska göra för de barn som inte kan.
Detta är sannerligen ett skolproblem. Hur man kommer åt det genom att än en gång testa barnen är mig en gåta.
Mycket intressant om kunskap, dess användbar- och mätbarhet finns att läsa hos Björn
1 kommentar:
Mätningen lär inte barnen mer. Mätningen visar däremot hur väl lärarna och skolan lyckas med sitt uppdrag. Genom mätningen får vi reda på vilka lärare och skolor som har de bästa lösningarna för eleverna - och av dem kan vi andra lära.
Det är alltså inte mätningen i sig som löser några problem. Men mätningen är en nödvändig förutsättning för att vi ska få till stånd den kedja av positiva reaktioner som gör att eleverna kan få en bättre undervisning.
Det var precis det som hände i Klockarbergsskolan i Haninge. Skolan förbättrade sina resultat från 29% till 95%.´
Hälsningar
Mats Öhlin
Förvaltningschef
Skicka en kommentar