måndag, juni 26, 2006

IG till Kd

Även Kristdemokraterna har slängt sig in i integrationsdebatten. Snart kommer deras storstadsprogram, med en garanti för att förbättra svenskkunskaperna. Ingen får lämna skolan utan att kunna svenska.

Hur det ska gå till? Dendär karln som man aldrig kommer ihåg vad han heter, Kd:s ledare, medger att han inte riktigt vet. Det var väl tur det åtminstone. Om dendär karln... Hägglund! - hade suttit och knipit om receptet under alla dessa år av lingvistisk och pedagogisk forskning skulle jag ha blivit riktigt gramse på honom.

Som det nu är blir jag bara trött av att höra ännu en borgerlig politiker av mindre format säga att "nu är det detta som ska gälla". För fullt så dumma är de inte att de menar det som en trollformel för bättre skolresultat. De menar det som utpekande av andra politiker som ointresserade av kunskaper, enkannerligen svenska sådana.

Visserligen framgår det tydligt av läroplanen att alla ska lära svenska. Men betygsnivån Icke Godkänd finns kvar. Och det är skolan som sätter den på barnet. Här har vi den, signalen att det är godtagbart att grundskolan lär ut för lite.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag förstår inte ditt resonemang.

Om politiker beslutar att man ska bygga en bro över t ex Öresund så är det just ett beslut att bygga en bro. Kanske med nån form av budget och tidsram. Däremot innehåller såna förslag sällan detaljer som vilket material som ska användas eller vilken byggnadsteknik, det överlämnas till experter, i det här fallet hållfasthetsingenjörer, miljöexperter med flera.

Själv jobbar jag i it-branschen och i min värld finns en mängd behov, beslut och projekt som initieras av höga makthavare eller stora företag. Det handlar om alltifrån att bygga ut 24-timmarsmyndigheten till att göra teknik tillgänglig för handikappade. Mål, budget och tidplan.. men *hur* det ska göras landar alltid förr eller senare på bl a mitt bord.

I den här frågan är det ju du som är experten (såg att du var pedagog). På något sätt ser jag det som din (och dina kollegers) uppgift att se till att så få barn som bara möjligt går ut grundskolan med IG i svenska.