fredag, maj 09, 2014

Patriotisk sång

Politik och poesi ser att det är dags för mer poesi här. Det är nu tretton år sedan jag skrev en Patriotisk sång, och den håller än – den borde ha hörts och lästs mycket mer. Varför ska jag hitta på nya texter, när jag redan har sagt vad jag menar.
Några utdrag följer: 

Ur Patriotisk sång*

Vi är i Sverige
nu
är vi i Sverige
sjunger vi sången om Sverige
kan inget annat.
På svenska sjunger vi:
videobutiiken
mobiilservicen
I björkbacken tiger vi,
vitsippor myrstigar, stigande sav
åbrodd vårsådd, ilning av hav
Nere vid macken
står vi i Sverige
på färd någonstans
- - -

Är vi i Sverige?
det tror vi på, Sverige
vår avlånga jordlapp
kan inget annat
och sången om Sverige
är inget annat
än det vi väljer att tro
- - -

Vi är i landet där allt är styrt till allas bästa
också när den fuktgrå militärfilten lagt sig
över redan tysta granskogsbor,
i köande väntande slutsnackad uppsägning

. . .

Vill du läsa hela Patriotisk sång eller annan poesi av Helena Duroj, ta kontakt med denna blogg eller se informationen på min författarsida

* Duroj: Möjligt land, Goliat förlag 2001

Inga kommentarer: