söndag, november 18, 2012

Dags för rättvisa

Vi har det roligt i småstaden. Idag var det högmässa med tema Star Wars, där lasersvärden hade smitts om till processionsljus. Vi läste en trosbekännelse som, innan vi gick över till det andliga, innehöll följande:

- Jag tror inte på den starkes rätt, på vapnens makt eller att våld kan lösa konflikter

- Jag tror på allas rättigheter, på den utsträckta handen, och på det rätta i att älska sin nästa som sig själv

- Jag tror inte på rikedomens privilegier, på rasåtskillnad, eller på en oförändrad världsordning

- Jag tror på en rättvis resursfördelning, och att alla människor har lika värde, och att en orättvis ordning är en oordning

- Jag tror inte att jag kan bekämpa förtrycken långt borta om jag tål orättvisan här

- Jag tror att rättvisan är en enda, där och här, och att jag inte är fri så länge som en enda människa är ofri
 ”May the force be with you”

2 kommentarer:

Heinrock sa...

Mycket fin trosbekännelse. Inspirerande!

Erik Rune sa...

Det är en fin trosbekännelse, jag håller med om det. Men jämför med följande:

"Rasismen är är förkastlig och strider mot vår Herres avsikter i det att varje männsiska skapats till Hans avbild. Således är rasim en allvarlig synd vars utövare därför riskerar evig förtappelse om de icke besinnar sig."

Jag känner mig mera trygg med kristna som uttrycker sig på det sättet, än med sådana som citeras i blogginlägget. Uttalandet kommer från en ärkekonservativ bloggare som kallar sig Fältmarskalken: http://fieldmarchal.blogspot.se/2012/11/vart-formenta-nationalistparti-avslojar.html