fredag, juli 01, 2011

Tillmälen - en personlig redovisning

I senaste inlägget länkade jag till Linderborg, som i sin kolumn gav exempel på de sextrakasserier en uppkäftig kvinna riskerar att utsättas för. Tack och lov har jag inte drabbats av det, har (på gott och ont) inte Linderborgs spridning. Men hennes text gav inspirationen att sammanfatta vad mina kommentatorer brukar säga – väl att märka att kommentarer med rasistiskt innehåll inte publiceras.

Idiot. Överlägset vanligast. Kan blandas upp med synonymer som ”omåttligt naiv” eller ”ofattbar dumhet”. En gång var det en läskunnig kommentator som förundrades över hur en sådan idiot som jag var i stånd att formulera mig som, tja, som jag. De som skriver Idiot är vanligen övertygade nationalister.
Fanatiker. Ideligen återkommande, stundom ersatt med enögd, förblindad, manisk, eller hos någon verbal kommentator: ideologiskt förblindad. Manshatare och hysterika ingår ibland, ty de som skriver Fanatiker är i första hand antifeminister.
Politiskt korrekt. Ett töntuttryck härstammande från dem som själva inte har något att säga utan bara vädrar sin frustration över att någon annan har makten, och gör det på ett politiskt improduktivt vis. Förvisso är jag både politisk och korrekt, så långt stämmer det. Varför sammanställningen ska utgöra ett skällsord är ett samband som hittills undgått mig.

Den senaste veckan har jag, på ett och samma inlägg, blivit tillskriven två uttryck i dynamisk kombo: arabkramare och judinna. Med risk för att göra kommentatorerna besvikna är det såhär:
Senast jag kramade en arab var inför påsklovet. Men jag lovar att göra om det när det förefaller rimligt och passande!
Att vara judinna skulle jag inte ha något emot. Det skulle vara hedrande att ha detta gemensamt med Anne Frank, Etty Hillesum och Magda Eggens. Men såvitt jag vet är jag så kallad etnisk svensk och konfessionslös protestant. Vad jag har gemensamt med de tre nämnda är att vi är skrivande kvinnor med ett brinnande intresse för mänskliga rättigheter. Det är inte det sämsta.

Det sämsta var den gången jag blev skälld för antisemit.
Om du som skrev under på det läser dethär - tyvärr, jag har än idag svårt att förlåta det.
Idioter och fanatiker kan ursäktas på sina grunder. Det är svårare med folk som borde begripa bättre.

3 kommentarer:

Bengt O. sa...

Jag delar ytterst få av dina politiska åsikter och för ett par år sedan kommenterade jag en del där jag kritiserade det du skrivit. Men när jag läser det här inlägget blir jag uppriktigt ledsen. Ingen skulle behöva stå ut med sådant. Jag frågar mig om "ytrrandefriheten" verkligen kräver att man publicerar sådana kommentarer - det är ju i alla fall din blogg och din bandbredd. Måste man ge dessa människor ett forum?

Kanske är det dock bättre så. Jag har ganska liten egen erfarenhet eftersom min blogg är av en annan karaktär. Enda gången jag får elaka kommentarer är när jag skriver om Slussen ;-)

Stå på dig och försök att överse med att en del människor har svårt att uttrycka sig anständigt.

Hälsningar från en som i valiga fall inte tycker som du ;-)

Anonym sa...

Ibland är det tur' att inte ha en sådan
spridning-instämmer!
När orden tryter då tar männen till
sexuttrycken för de ligger så nära dem.
Med ena handen på staken och den andra
på tangenterna..känner de sej trygga
kläcka ur sej vad de vill.
Gladiatan

Helena Duroj sa...

tack, bengt och gladiatan!