tisdag, februari 27, 2007

Sista Björklund?

Kunde jag lova att det blir min sista björklundare vore jag tacksam. Men den mannens åsikter fastnar som iglar med överbett. I den intervju som jag gjort mitt bästa att sprida anger han som huvudorsaken till alla huvudsaker som gått fel inom utbildningen ” den socialdemokratiska flumskolan” - ett uttryck som började användas någon gång under 1980-talet och fick sådant genomslag att det idag fungerar som självklar hänvisning.
Flumskolan vet alla vad det är. Man behöver inte förtydliga, analysera eller definiera. Men schablonartade uttryck och sånt som ”alla” vet, är inte precis det som kännetecknar kunskap.

”Svallvågorna av 1968:s vänstervåg blev kraftiga i svensk utbildningspolitk”, säger Björklund, men detta famösa årtal var han fem år och jag tolv, så vi hann båda gå några år i den så kallade flumskolan och borde vara levande vittnesbörd om att den faktiskt aldrig fanns.
Vi satt där i våra bänkar. Ibland räknade vi. Ibland gjorde vi grupparbeten om elefanter. En dag fick vi sjunga gospel. (Oh yeah! vi glömmer det aldrig.) Någon ritade molekyler på tavlan. Någon annan suddade bort dem. Osv osv i tolv års tid. Särskilt bildande var det inte.

Därför försökte jag och andra pedagoger som var unga på 70-80-talen att ge ansvar och initiativ tillbaka till barnen. Eget arbete, egen planering. Gå ut och se efter hur det är. Gå till biblioteket. Se på nyheterna. Det är ni som går i skolan. Det är ni som ska arbeta. Vet ni inte varför, ta reda på det. Jag tycker fortfarande att den metoden är bättre än att tråka ut folk tills de får träsmak i själen.


Björklund delar inte min uppfattning. Men i slutet av intervjun tillstår han ändå att det handlar om politik, och att den är kontroversiell. Det finns olika uppfattning om vad kunskap är och vad den ska användas till. Det var där Fp borde ha börjat - istället för att låtsas som att somliga är för Kunskapen som andra är emot.

Vill man verkligen tala kunskap, är det en grov miss att tro att ens egen skulle vara den enda sorten.

4 kommentarer:

Johan Lindahl sa...

Ibland har jag hört partikamratar som anammar högerns retorik och även själva talar om kunskapsskolan. Jag tycker det är fel väg. Vi borde istället ställa högre krav på skolan än att den enbart ska lära barn att "Läsa, skriva, räkna". Visst kan vi delta i att omforma innebörden av begreppet kunskap, men att omforma begreppet kunskapsskola är nog svårare. Hur skulle du själv vilja beskriva den skola du förespråkar? "Flumskolan", är kanske inte det mest självklara svaret?

Helena Duroj sa...

just det - ställ krav på skolan, inte bara på barnen.
inte lätt att hitta nya begrepp, vad sägs om några gamla: "skola för bildning" från 90-talet var väl ok, eller freires "kunskap, insikt, frigörelse", eller freinets "arbetets pedagogik".

Anonym sa...

Helena: Har du läst Ali Esbatis krönika under http://www.flamman.se/kolumnister.php?id=4157.

"Ställ krav på skolan" - ja det är ju just det vi bör göra. Vi skall kräva att den organiseras så att barnen lär sig något. Krav skall också ställas på föräldrar (framför allt) och på barnen i den utsträckning det är rimligt. Men när allt är nerkört i botten kanske det behövas litet "majorsmetoder" för att rätta till det. Försök bortse från vem det är som kommit med förslagen.

Jag vill inte vara oartig men de "nya begrepp" som du lanserar frestar nästan till att använda f-ordet ;-)

Helena Duroj sa...

jag har inte lanserat några nya begrepp utan visat på goda arbetsmetoder som håller på att falla i glömska utom, ironiskt nog, på några privatskolor.