onsdag, mars 15, 2006

Det är för många av dem i Sverige

Fem procent av svenskarna är antisemiter, enligt en undersökning genomförd av Forum för levande historia. Chefen Helene Lööw påminner oss om att det räcker för en riksdagsplats. Men allt kan bli värre: en hel tredjedel av de undersökta litar inte på muslimer.

Jag tvivlar inte på att läget är så illa. Men jag måste kolla frågorna också. Mycket riktigt: som brukligt är i denna typ av undersökning är frågorna stereotypa, bygger på redan fixerade vi-dom-kategorier. Insamlingen av variabler är i och för sig generös. Men när det gäller tecken på intolerans får du kommentera samtliga följande påståenden om såväl judar, muslimer som homosexuella:

De är säkert hyggligt folk
Det skulle vara helt okej att bo granne med en skötsam person (ur nämnd grupp)
Det är alldeles för många av dem i Sverige
(Den gruppen) går det inte att lita på
Det borde vara förbjudet för dem att rösta

Vid dethär laget börjar till och med jag inse att det måste vara något skumt med de utpekade grupperna. Det är ju ingen som frågar mig om jag litar på kristna. På heterosexuella. Eller varför inte på människor i största allmänhet.

Påståendena stärker mig också i tron att jag förväntas, rentav bör, hysa uppfattningar om diverse olika kategorier av människor. (Bara inte alltför negativt.)

Att rasismen är utbredd och undersökningens resultat riktiga tvivlar jag inte på. Men jag menar att de bygger vidare på föreställningen om att det finns ett subjekt = vi, och objekt = folkgrupper. Dem kan vi välja att bo med, eller ge och ta ifrån vissa rättigheter.

Det är vi som värderar. Vad har muslimen för anledning att känna tillit då?

1 kommentar:

Anonym sa...

Som man frågar, osv. Påminner mig om när jag som rätt liten, 10-11 år, i skolan fick fylla i en enkät som skulle ta reda på vad vi hade för syn på könsroller. För vart och ett av en lång rad yrken fick vi kryssa i om det passade bäst för män, för kvinnor eller lika bra för båda könen. Jag kryssade i "lika bra för båda" för yrke efter yrke, men till slut tyckte jag att det såg så konstigt ut med samma svar på alla frågor. När man fick prov med 1-X-2 var det ju aldrig samma alternativ som var rätt på alla frågor. Jag började anstränga mig att hitta något yrke där man kunde svara annorlunda. Jag drog till med "kvinnor" för barnskötare, så blev det i alla fall LITE variation.