söndag, februari 26, 2006

Koltrastar och kommunister

Idag hörde jag koltrasten. Liksom för ettpar dagar sen, fast jag inte kunde tro det. Då harklade han sig bara. Jamade lite. Testade uppspelet. Idag gick han igång, under sämsta tänkbara förutsättningar.

Minus fem och lätt snöyra. Skulle inte släppa ut en katt i det vädret, inte en koltrast och helst inte mig. Men mat och motion ska man ju ha. Medan jag skaffade dessa tu, fick jag glädjen att höra koltrasten. Den börjar om igen, varje år, oavsett förutsättningarna.

Det är likheten mellan koltrastar och kommunister. Vi har fått lära oss att börja om från början. "Gång på varje gång från början". Det är något som ska göras: sjunga eller organisera, helst både och, så då gör vi det.

Skillnaden är att koltrasten, den sensibla musikaliteten till trots, struntar i villkoren. Han är biologiskt programmerad. Kommunister är sociala varelser som fått lära oss att förutsättningar och villkor är avgörande. Vi börjar alltid där vi är och utgår från det. Denhär grenens eventuella bärkraft. Bara det, för imgen kommer att hjälpa oss.

Förutsättningarna att vara kommunist är idag är minimala. Men sjunga och organisera kan man alltid. Det är vad vi kan lära av koltrasten.

Inga kommentarer: