Samma dag hamnar artikeln på nätforumet Flashback. Vad som där sägs om vänstern ska jag inte gå närmare in på, låt oss stanna vid att de smartare gör om det till en yttrandefrihetsfråga; nu idkar vänstern åsiktsförtryck, som vanligt.
Det vore för dåligt så vore fallet. Men texten handlade om ansvar – yttrandefrihet med ansvar – eftersom frihet utan ansvar barkar iväg vart som helst.
En kommentar var dock värd viss eftertanke: ”... det vanliga kommunistdravlet att förbjuda
andra åsikter än de egna och kalla det omtanke. Men vem FAN är avsändaren? Jag
hittar ingen förening eller organisation som heter Vänsterpartister, Antirasister
och Feminister. Vilka är dessa stolpskott taleshen för egentligen? Glömde de
Djurvänner? Varför undertecknar man inte med De Goda direkt?”
Den som skrev detta glömde i hastigheten bort att det verkligen finns
en organisation för just vänsterpartister (det finns också flera föreningar för
antirasister och minst en för feminister). Men låt gå för osynliggörande. Pysslingar finns inte för vi är så små
Ett oherrans liv, det vållar vi ändå!
Sedan kommer det orimliga skuttet till den sista meningen: ”Varför
undertecknar man inte med De Goda direkt?”
Det låter som om den som skrivit detta bar på en underliggande misstro
mot sin egen eventuella godhet. Hen verkar ha insett att solidaritet och
omtanke visserligen inte regerar världen som den idag ser ut, men att de ändå vanligen
åberopas som goda krafter. I den skrivandes skrämt aggressiva magtrakt känns
detta ruskigt obehagligt.
Redan som trettonårig kristen pacifist undrade jag över varför
varje uttalande MOT krig, mot våld, mot apartheid, mot kärnvapen, och FÖR
medmänsklighet och hjälp till fattiga barn – varför denna uppräkning av goda
ting omedelbart associerades med kommunism, och detta i synnerhet av folk som hatade
kommunism.
Det är ett ologiskt fenomen som tycks leva kvar än idag. Hur kan en Flashback-skrivare tycka att vänsterpartister,
antirasister och feminister som kommer med kommunistdravel borde kalla sig De Goda?
Nätforum får de anhängare de ber om, och Flashback är egentligen inget att fästa
avseende vid. Utom när man får en så kallad flashback, en återblick.
Är det så att fascisterna vet om att de är De Onda och innerst inne är olyckliga
över det, som riddar Kato hos Astrid Lindgren?
Eller är de bara avundsjuka på att den parlamentariska vänstern i
borgarnas ögon ändå framstår som legitima motståndare? (ty borgarnas ögon är de ögon som räknas)
I sin utmärkta bok Främling framkastar Marcus Priftis förslaget att rasisterna
bär på ett undertryckt dåligt samvete. När jag läste det misstänkte jag honom för att hänge sig åt idealistiska eller individuellla förklaringar.
Det var hen som kom upp med De Goda på Flashback som för en stund återgav mig tron på att De Onda kanske känner på sig att de har fel.
5 kommentarer:
Det var nog inte frågan om en logisk miss, utan snarare att skribenten raljerade över vänsterinklinerade individers syn på sig själva som Goda.
Hur reagerar Du när vita svenskar utsätts för rasism? Exempelvis när vita svenskar barn kommer hem gråtande från skolan eftersom barn med mörkare hudfärg har kallat dem för "äckliga svennar" eller "jävla viting" osv..? Det finns vita svenska barn som är i minoritet i skolor runt om i landet. Ni som enbart riktar in er på rasism mot färgade människor glömmer att rasism finns hos alla folkslag. Det borde inte vara så svårt att förstå?
När svenska barn blir kallade "jävla viting" av andra färgade barn så är det inte bara mobbing utan också RASISM. Eller hur Helena? Sverige är förändrat och demografin ser annorlunda ut än vad den gjorde för 20 år sedan. Idag måste man tala om rasism riktade mot alla slagsfolkgrupper, även mot vita SVENSKAR. Annars kommer man aldrig att komma tillrätta med problemet.
@ anonym: nej, skribenten avsåg nog inte att vara logisk.
@ johan persson: när barn är elaka mot varandra i skolan stoppar jag det, eller gjorde så länge jag jobbade i skolan. jag "inriktar" mig inte på någon speciell rasism, utan på rasism.
däremot "inriktar" jag mig på sociala orättvisor. blir jag kallad jävla viting är det sårande, men det hindrar mig inte från att få arbete eller bostad. skillnad på individ/struktur-nivå.
Det finns en tanke med konservativt ursprung som kritiserar godheten som farlig eftersom den kan göra de goda okänsliga för onda biverkningar av godhetsdriven politik. Jag tycker att den tanken i och för sig är värd att ta på allvar samtidigt som jag kan se klassinnehållet i den när borgerliga och konservativa för fram den.
Skicka en kommentar