måndag, september 13, 2010

Bidragsmyten och de fattigas kamp mot sig själva

Delat Sverige - förstasidan på DN visar hur det är.
Kvinnor och lågavlönade mot högavlönade män, glesbygd mot storstad, offentligt mot privat. Tydligt ser vi i papperstidningen att de rödgröna är för de fattiga, alliansen för de rika.

Finns det nu så många rika i Sverige att de kan vinna ett val? Nej. Men de borgerliga partierna har genom sina media lyckats göra det till en skam att vara fattig. Redan att inte vara rik får de att framstå som något självvalt eller klantigt.

Olle Svenning skriver i en alltigenom politisk artikel att valrörelsen har drypt av opinionsmätningar och nonsens, och visar hur ”Moderaterna driver en i ordets sämre mening populistisk kampanj: De ’samhällsbärande’ mot ’bidragstagarna’.”
Så sent som i gårdagkvällens debatt tjatade Reinfeldt om ”bidrag” igen. Detdär favoritargumentet mot något som vare sig Sahlin eller någon annan vill ha!

Bidragstjatet är en fruktansvärt effektiv metod att få människor att tro att det finns en Annan därute som skor sig på min bekostnad. VI som arbetar luras av DOM som går på bidrag - alla sjuka, lata, inkompetenta, föråldrade, omogna, sköra, tillkortakomna, halvspråkiga, vanföra, utanförskapade som nu ska få sitt straff av rättskaffens borgare.

Myten om bidragstagarna lyckas med att fullständigt dölja två faktum. Det första är att det är kapitalisterna som tjänar på vårt arbete. Det andra är att alla kommer att bli gamla eller sjuka och behöva hjälp någon gång.
Myten kittlar också våra allra värst småsinta sidor. Det finns alltid nån fattig fan som har det sämre än jag - den ska vi klämma åt!

Så när de fina människorna med vita händer i Täby och på Östermalm ger sina barn det bästa av allt inklusive en lysande framtid kan de samtidigt med ett spefullt leende se ner på den tjåsiga underklass som inte ens beter sig hyfsat mot varandra utan småaktigt som sparvar fajtas om de kvarblivna kaksmulorna.

Det är där de vill ha oss.
Den som tar en människas värdighet, tar allt.

Mer Svenning. Läs noga:
Den med möda erövrade föreställningen om individens rätt till ett anständigt arbete eller kvalificerad yrkesutbildning ersätts av hårdför disciplinering av medborgarna och av marknadens utsortering av icke fullgod arbetskraft.”

Jag upprepar:
- hårdför disciplinering av medborgarna
- marknadens utsortering av icke fullgod arbetskraft

Är du säker på att du är lyckad och alltigenom framgångsrik?
Är du säker på att de som är det bryr sig om hur du har det?

Se dig omkring. Fatta mod. Håll ihop.

- - -
Ett exempel på hetsjakten ur Västerbottens folkblad

4 kommentarer:

Anna sa...

Rent trams, tycker jag. Jag har gått på soc, haft en pojkvän som gick på soc en längre tid, jag har en arbetslös/sjukskriven väninna osv, och jag känner inte alls igen mig i ditt inlägg. Det är som om du utgår från en myt om vad högern sysslar med istället för att se till verkligheten och jämföra med alternativet.

Jag var arbetslös 2 gånger under krisåren (08 och nu senast i våras) och jag röstar självklart ändå på alliansen - eftersom de gör det lättare för mig att få jobb. Det är ju vad jag vill ha som arbetslös - ett jobb, inte några hundralappar mer i fickan för att gå hemma!

Min vän som var sjukskriven har också fått jobb. Och mitt ex som gick på soc. Nu jobbar vi allihop och har det bättre.

Som jag ser det så vill högern att fler ska komma i arbete så att vi tillsammans kan skapa mer resurser till de som verkligen behöver hjälp.

Det är en fucking jävla stark grundtanke som jag tror på.

Jane Morén sa...

Så otroligt på pricken och glasklart beskrivet Helena! Tack för ditt inlägg jag ska länka till det från min blogg!

Anonym sa...

Instämmer med föregående talare.
Så jävla bra' och insiktsfullt.
Reinfeldt tänker vinna valet med
hjälp av sitt svammel om lata bidrags-
tagare.Men det blir ju inte fler jobb
för att man förvandlar sjuka etc till
arbetssökande.Det ser bara bättre ut i
statistiken över bidragstagare, om man
med dessa menar sjukskrivna och förtids
pensionerade.Skattepengar används fort-
farande, fast nu' heter bidraget något
annat och betalas ut av A-förmedlingen.
Gladiatan.

Anonym sa...

Bra beskrivning. Vi måste bekämpa alliansen mot en valseger. Att dom skulle få 4 år till vid makten skrämmer mig verkligen. Nedrustningen av välfärden måste stoppas.