Alliansen har aviserat de nya straffskalorna i skollagen. Grundskoleelever ska kunna stängas av från undervisningen - så att gäng splittras eller skolan vinner tid att sätta in åtgärder, säger utbildningsmajoren. Som alltid tänker han sig en rationell norm-familj där barnet ändrar sig efter en tankeställare eller föräldrarna resolut tar itu med problemet. Och i det fallet kan det ju vara bra.
Men alla andra gånger, när ...
- barnet stannar i skolan och får en kick av att vara kvar och provocera
- barnet går ut och drar, råkar ut för eller ställer till än värre saker
- barnet ingenstans har att gå därför att
- föräldrarna är för fulla, för deprimerade, för aggressiva
- det är låst och föräldrarna är frånvarande
- skolan ber föräldrarna att hämta, men de vägrar
- inget hem finns, bara olika hotellrum som kan vara olika från dag till dag
- barnet går hem och får stöd av sina föräldrar mot den orättvisa skolan
”De som bråkar gör det för att få uppmärksamhet från sina vänner” säger en klok flicka i tidningen. Ja, eller från föräldrar eller andra vuxna. Att skicka iväg barnet är sällan bästa lösningen. Familjerna ser oerhört olika ut, och en del av dem orkar eller klarar inte att ta hand om sina barn.
Det finns också familjer som tar hand om sina barn så till den grad att de tar ifrån barnet möjligheten till ett eget liv.
Stockholms stad har gjort en kartläggning av hedersbegränsade liv bland ungdomar i skolår 9.
Också här har skolan ett ansvar att se till barnets bästa, att försöka nå fram med påverkan in i familjen. Inte heller här har skolan lyckats.
”Hedersproblem var den grundläggande orsaken för mer än hälften av alla flickor som under 2006 omhändertogs enligt Lagen om vård av unga (LVU §2)” skriver staden, vilket är både bra och dåligt. Det är bra att flickorna får skydd (i större utsträckning än jag trodde) men dåligt att vi ännu inte har funnit metoder att nå familjerna - också dem som inte stämmer med den björklundska mallen för effektiv problemlösning.
2 kommentarer:
Avisera regler går bra
Svårare blir det att följa dem
Ingen familj-är den andra lik
Upplevelsen av skolan skiftar
Uppfattningen av familjen-också
Barn'är små människor
Envisa-intelligenta-roliga....
Går inte att styra-som en bil
Obefogat stöd'från föräldrarna
Härrör säkert från deras minnen
av den egna skoltiden?
Kan också vara ärftliga problem
Oförmåga att se'problemen.....
MVH Gladiatan
Välkommen till Dom Glömda Barnen
Barnen´s rätt i samhället
Omhändertagen på mycket tveksamma grunder
Vi är en nystartad förening DOM GLÖMDA BARNEN som vänder sig till de föräldrar som fått sina barn omhändertagna på mycket tveksamma grunder och många gånger utan att få någon rimlig
Vi i föreningen anser att varje barn har rätt till sina föräldrar och sitt nätverk – att föräldrarna i första hand ska få allt stöd och all hjälp så att alla möjligheter först är uttömda innan en placering sker.
Vi anser också att barnen ska placeras på besöksavstånd, så att inte det ska bli ett hinder och orsaka att kontakten bryts med föräldrar eller syskon. Vi vet hur viktig den kontakten är.
Målgrupper
Barn & Ungdomar
Som bor/eller har bott på HVB-hem eller i Familjehem
Föräldrar
Som har/eller har haft ert/era barn på HVB-hem eller Familjehem
Mormor.Farmor.Farfar.Morfar
Som har fått sitt Barnbarn omhändertaget gemon LVU.
Du själva hade kunnat ta hand om ditt barnbarn men inte fått det.
Askungarna
Jag blev inte omhändertagen fick bo hemma med mina biologiska föräldrar men hade det inte bra där
Lagar
Vi håller på att jobba fram lagförslag till Regeringen då Socialtjänsten gör många fel med Omhändertandet av barnen
www.domglomdabarnen.dinstudio.se
Skicka en kommentar