måndag, juni 16, 2008

Yttrandefrihet


En vän undrade varför jag inte skrivit något om FRA, men jag har inget att tillägga. Andra har skrivit utomordentligt om denna skitlag som jag naivt nog inte trodde var möjlig i vårt land.

Som jag har förstått det är det västerlandet som ska skyddas mot ett fientligt utland genom att övervaka sina egna medborgare. Metoden provades i Sovjetunionen, men vann på den tiden inget gehör här i Norden. I terroristjaktens västtyska 1970-tal fick övervakningen sin lysande skildrare i Heinrich Böll; Skyddande belägring, endast lätt framtidsskruvad.

Du minns väl vår västerländska tradition av individens okränkbarhet, mänskliga rättigheter, tanke- och yttrandefrihet osv osv. Ska vi bara hylla det, eller ska vi använda det?

Bild: www.freewayblogger.com

3 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Fast, nog har vi en tradition av övervakning även i Sverige/norden. 500 000 olagligt registrerade svenskar - ingen åtalad borde vara facit på frågan.

Anonym sa...

Yttranderiheten hotas inte av dethär FRA-förslaget. Den är en annan fråga. Håll tankarna skarpt isär.

Signalspaningslagen. Jag känner inte till detaljerna. Får hålla mig till principen. Jag stödjer lagen. Den är nödvändig. Vi måste ha en förstklassig säkerhets- och underrättelsetjänst. Det är en bister nödvändighet. Den personliga integriteten får komma i andra hand.

Jag ställer inte alls upp på den våldsamma motreaktionen. Den är bara enögd. Ignorerar argumenten. Det är ansvarslöst. Det övertygar inte.

I själva verket går det inte långt nog. En effektiv underrättelse- och säkerhetstjänst, som alltså är av nöden, kräver informationsinsamlig i massiv skala. ALLT är relevant, och ALLT bör övervakas!

Självfallet handlar det inte blott om terrorhot. Det handlar om hot generellt.

Det finns en motsägelse i reaktionen. Dessa demokrater, som vill syna makten, vill själva osedda förbli. Vad är tanken? Varför inte ömsesidighetsglasnost?

Problemet är att reaktionen strängt taget inte bygger på en tanke överhuvud taget. Det är bara känslorna som styr.
'
Ledarskap behövs. Folklig tanklöshet får inte styra landet.

Den blinda opinionen måste köras över av en upplyst statsledning.

- Peter Ingestad

Snappla-av sa...

Alltså man fattar ju inte hur sjukt registrerad man är...
Det skulle vara kul att kolla upp någon gång, bara skriva ner allt och se hur lång listan blir.

http://snappla-av.blogspot.com