EU:s så kallade nya så kallade fördrag innehåller inte alltför mycket nytt. Det var väl heller inte meningen, eftersom det skulle sammanfatta ett alltför stort antal alltför utspridda texter. Förespråkarnas slutsats är därför att vi inte behöver folkomrösta. Detta stöds av att fördragsförslaget numera inte kallas konstitution (om vilket de flesta stater folkomröstar) utan ”reformfördrag”. De flesta stater genomför ju reformer ibland, inte sant? Hursomhelst innehåller det reformerade fördragsförslaget ett alltför stort antal saker som är alltför dåliga för att bara trummas eller hummas igenom. Till exempel:
- Överstatligheten ökar kraftigt både när det gäller straffrätt och civilrätt.
- EU-parlamentets makt ökar på en rad nya områden, på bekostnad av de nationella parlamenten.
- De stora medlemsländerna vinner inflytande på bekostnad av de små.
- Utrikesministerposten kvarstår med annan titel (”hög representant”), och militariseringen fortsätter. En ändrad formulering går ut på att EU kan, istället för ”ska”, utveckla ett gemensamt försvar, men en krigsmaterielbyrå ska inrättas. Medlemsländernas militära upprustning ska uppmuntras, och hela EU görs till en militär allians som samordnas med Nato*.
- Den fria markanden är överordnat mål och har företräde framför nationella lagar om miljöskydd, konsumentskydd eller alkoholpolitik, om dessa begränsar varornas fria rörlighet. Liksom budgetdisciplin och låg inflation är överordnade mål om låg arbetslöshet eller social trygghet.
Tack till Hanna - som i sin tur tackar Jonas Sjöstedt, fd EU-parlamentariker för Vänsterpartiet. Texten var för viktig för att inte bli lånad och spridd.
* Så att medlemsländer som inte är med i Nato kan fundera över vad alliansfrihet betyder. Om det överhuvudtaget finns någonting att inte vara allierad med längre.
2 kommentarer:
Ja, fast som jag påpekat i en kommentar hos Hanna L. är ju hennes text en blandning av felaktigheter och illvilliga tolkningar. Men att ge sig in i en religiös diskussion är väl ganska meningslöst.
visst inte bengt o, jag är på inget vis främmande för ett utbyte i andliga angelägenheter.
Skicka en kommentar