onsdag, januari 24, 2007

Ägandets svarta låda

Entreprenöriellt lärande. Jag har ifrågasatt det förr. Jag tänker fortsätta. Utbildningsdagen börjar med en fråga att reflektera över - givetvis, eftersom det inte längre finns nån kunnig person som behagar tala om saker för en - första frågan var: ”Med utgångspunkt i det samhälle vi har idag, vilka kompetenser är viktigast att stimulera?”
Jag tycker den utgångspunkten är dålig och vill som viktigaste kompetens ta upp ”att förändra det samhälle vi har idag”, så min behållning av leken är minimal. Den lek som går ut på att ”tänka utanför lådan”.
Så står det också på stans reklamtavlor; ett så egendomligt sammanträffande.

Men tänker utanför lådan gör man när det passar. Idén om att skolbarn ska arbeta entreprenöriellt är inte föreläsarens eget påfund, försäkrar han. Den kommer Uppifrån. EU och Skolverket och utbildningsministrarna världen över påbjuder detsamma.

Så saken är klar! - eller?

Målet med entreprenöriellt lärande är att ungdomarna ska skapa sin försörjning (eftersom de inte kan förvänta sig att någon kapitalist av sitt goda hjärta gör det). Ett annat mål är att de inte ska fastna i egna eller andras problem (farväl till facklig anslutning och mänskliga rättigheter?) Men den försåtliga ideologimarinaden framgår tydligast när ägarskapet lyfts. Det är vad eleverna ska ha: ägarskap. De ska vara projektägare, äga sin utbildning, äga situationen. Genom exempel förstår jag att detta kan innebära: självständighet, kontroll, autonomi makt, delaktighet. Men målet för det entreprenöriella lärandet är: ägarskap.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej.Det är syresättande att läsa din syn på det som kallas företagsamt lärande eller entreprenöriellt lärande. Att utveckla bildandet utifrån individen och samhällets behov är en tuff utmaning. Även om jag inte håller med om delar av dina slutsatser är det viktigt att kritiskt granska och ifrågasätta vad som sker i skolan. Vi har ett liknande arbete i Skaraborg som du refererar till. Att utveckla lärandet utifrån individens och samhällets utvecklingsbehov ur ett socialt, kulturellt och ekonomiskt anser jag ändå viktigt. Företagsamt lärande tar inte bort det kollektiva synsättet på något sätt. Samhällsperspektivet och "det goda livet" kvarstår. Att enbart se ett snävt politiskt perspektiv i det företagsama lärandet är väl drastiskt. Läs boken "Så tänds eldsjälar". Den finner du gratis på utbudet.com.

Jag har arbetat med unga i 20 år och försökt stöttat och varit bollplank för unga som hamnat "utanför" skolans traditionella normer. Att tänka utanför ramarna och legitimera deras livsfrågor och vägar till det goda livet har ofta varit framgångsrikt. Detta arbete är också en del av det "företagsamma lärandet". Fryshuset i Stockholm och Urkraft i Skellefteå är några aktörer som varit framgångsrika i detta hänseende.

Hälsar
Mikael
Yrkeslivspedagog