tisdag, september 19, 2006

Reinfeldt och representationen

Jag vill regera Sverige som en representant för hela svenska folket
sa Reinfeldt redan kl 23 på valnatten, enligt tidningen City (0918).

Reinfeldt vill, men kan inte. Han får inte. I en demokrati har vi folket grundlagsskyddad rätt att rösta olika. Med den rätten följer skyldigheten att låta oss regeras av en person eller ett parti som vi inte själva valt, men som alltför många andra valt.

Reinfeldt får inte sin önskan uppfylld. Han blir inte regent - inte vare sig enväldig eller inskränkt monark. Han blir statsminister och får som sina föregångare nöja sig med att bygga sitt ledarskap på drygt halva folkets förtroende. Inte så illa, med tanke på att resten av oss får finna oss i att våra representanter inte blev valda.

Reinfeldt har ett balanserat, resonerande sätt som befinner sig precis på min toleranströskel. En lagom uthärdlig konservativ. Jag kände inga allergireaktioner innan han (eller snarare City) avslöjade sådana oformligt förmätna maktanspråk.

- Reinfeldt! Du ska ge fullkomligt fan i att försöka representera oss som inte vill ha dig. Vi utgör din opposition, fatta!

I en fascistisk stat är det förstås annorlunda.

1 kommentar:

Anonym sa...

Får man inte kommentera här? Jag har försökt två gånger utan resultat.

Jag förstår vad Reinfeldt menar och på ett sätt tycker jag att statsministern är min representant, oavsett partifärg. Händer det något i världen är det honom vi kommer att lita till - Estonia, tsunami.

I vardagen är det en annan sak, han företräder inte mig politiskt. Men internationellt och i krislägen - ja.