onsdag, december 08, 2010

Vanlig skitskola

Ett vanligt skitland i EU... ja det var dit regeringen ville ha oss. Den senaste PISA-undersökningen tyder på att det är precis vad de har fått också. Svenska 15-åringar läser och räknar på genomsnittlig nivå och är sämre i naturvetenskap än OECD-ländernas genomsnitt. Och den likvärdiga svenska grundskolan har försämrats under hela 00-talet, så att numera även likvärdigheten är genomsnittlig.

Skillnaderna mellan flickor och pojkar har ökat. Skillnaderna mellan utlands- och svenskfödda är fortsatt höga. Betydelsen av ett barns sociala och ekonomiska bakgrund har förstärkts. Det finns ingenting av jämlikhet och likvärdighet i detta, och uppenbarligen mycket lite av kunskap.

Kunskapen, den presenterade Skolverket förra året i sin rapport: Vad påverkar resultaten i svensk skola. De diskuterade inte, eller i mycket ringa grad, antal sittplatser eller skärpningen av ordningsregler i klassrummet, inte heller de professionellas metodval eller kronor på lönekontot. Skolan utspelas inte i ett samhälleligt vakum, och vad Skolverket belyste var de övergripande förändringar som har ägt rum under de senaste tjugo åren, och som ger just de tråkiga resultat som PISA-undersökningen idag visar.

De starka trenderna var och är en serie uppsplittrande aktioner:
- Decentralisering (kommunerna måste trolla med resurserna så att olika kommuninvånare ställs emot varandra)
- Segregering (föräldrarna väljer skolor utifrån vad de tror ska ge status, så att barnen delas in efter socialgrupp och hudfärg)
- Differentiering (skolan delar in barnen i undervisningsgrupper där de presterar likartat, så att de blir lättare att hantera och ingen av dem stimuleras)
- Individualisering (arbetet läggs över på barnet så att hen får skulden om det går illa)

Svenska skolpolitiker har i åratal varit inne på fel spår, och vägrat lyssna till kunskap. Till exempel till boken Jämlikhetsanden som fastslår: när jämlikheten sjunker, ökar skillnaderna mellan människor i alla avseenden, inklusive hälsa och bildning.

När utbildningsmajoren sa att det inte kommer att bli bättre på länge än lät det som en nyttig övning i anspråkslöshet. Men långsiktigheten använde han mest som en ursäkt.
Inte som ett skäl att genast ta itu med frågorna om jämlikhet och likvärdighet.

Rapporten finns i sammanfattning här.
Men för att finnas i bloggosfären duger det inte med att ha läst källan. Här måste man länka till en nyhet också, så var så god.

7 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Förmodligen har Jan Björklund inte läst Jämlikhetsanden. Boken borde obligatorium för politiker av både blå och ljusblå färg i olika nyanser.
Politiker av röd färg behöver nog inte läsa boken för de har redan tänkt och förstått de forskningsresultat boken redovisar.

Anonym sa...

Tänker på Finland som utnämde sej till
världens bästa land att leva i?
Naivt men de har bra skolresultat och
hävdar att det är för att de har lugnt
i klassen och undvikit integration?
Även det är outvecklat och inte i tiden.
Att undvika är fegt och ger ingen
erfarenhet inför framtiden.
Även finska ungdomar reser utomlands-
utnyttjar både skolor,arbetstillfällen
tar livsrum.Tänker man inte på det?
Gladiatan funderar.

Erik Rune sa...

Björklund skyller på något som hände 1968. Jag hörde i radions P1 igår en docent (vars namn jag har glömt) hänvisa till något som hände 2006. Men det är Björklunds åsikt som sprids i alla standardmedia.

Anonym sa...

@Lasse:
Jämlikhetsanden är ett enda stort önsketänkar-luftslott. Man har en Tro som man med stort knixande klämmer fram "bevis" för. Kunde lika gärna hitta trovärdiga "samband" mellan tuggummituggande, rattmuff och whisky-sorter.
Det enda den bidrar med är destruktiv relativisering.

/ Fredrik

Tankesmedjan Det sovande folket och Den konspiratoriske lille mannnen sa...

Det är alltid intressant att komma hit och läsa! "Jämlikhetsanden" får inte bara bli en bok bland alla andra, den är alldeles för viktig för det!
Majorens nya skola är egentligen ett oerhört förakt för kunskap och för vad det innebär att vara människa! Den nya skolan kommer inte att innehålla kulturella ämnen eftersom dessa ämnen plockas bort ifrån lärarhögskolan. Kultur- och Musikskolor kommer heller inte att finnas om några år då det inte heller här kommer finnas någon utbildning för kommande lärare.

Helena Duroj sa...

@fredrik anonym: menar du att statistik från FN bygger på tro och önsketänkande? eller har du bättre statistik som visar att FN har fel?

Helena Duroj sa...

@lasse: jag tänkte som du, att jag inte behövde läsa boken för jag har nog greppat detdär med jämlikhet. när den sen kom på mitt bord märkte jag hur bra det var att få lite siffror på det som en annan kommentator kallar "önsketänkande"