fredag, februari 23, 2007

Björklunds bildning

Minister Björklund är emot NO- och SO-betygen. Nå, förstå mig rätt: det är inte betygen han är emot. Bara emot grupperingen. ”Att slå ihop en grupp ämnen och bedöma dem tillsammans förtar ämnenas specifika kunskapsinnehåll,” säger Björklund enligt den tidigare citerade SvD-artikeln.
Vad han menar med det? Nja, jag tror inte det hjälper med följdfrågor. Den karln lär bara svara med något annat utslätat och självfallet ur folkförnuftet.

Block- eller temabetygen infördes för att grundskolan på vägen mot 2000-talet skulle antyda ett uppbrott från en gammal och rent akademisk konvention beträffande kunskapsområden; ett närmande till kontextuella, holistiska studier. Men eftersom endast en del av barnen får möjligheten att arbeta temainriktat, avspeglar sig ansatsen hittills endast som en betygsblankettens blinkning åt bildningen. Den någorlunda moderna bildning som ger geografen pluspoäng om hon med stöd i andra discipliner kan påvisa människans påverkan på klimatet genom historien, liksom åt biologen som använder genusteori för att visa förändringar i odlingsmönstren.

På högskolan går det an att vara sociolog med marxistisk eller psykoanalytisk inriktning. Nobelpristagern i fysik och astronomi har studerat poesi och mystik för att komma vidare, och litteraturvetarna kan idag med hjälp av excel göra numeriska analyser av Mycket Stora Sample ifråga om outgivna noveletter från upplysningstiden eller gammalstafningens upphörande bland lantpräster. Detta är inget som skolbarnen bryr sig om. Men de skulle säkerligen bry sig om fler saker om de fick upp ögonen för att det finns någonting som det är mödan värt att bry sig om att förstå.

Men detta är, i sin tur, inget som Björklund bryr sig om där han sitter i Rosenbad och värnar ämnenas specifikitet och adjunkternas självaktning. För Björklund är paradexemplet på borgarklassens generella halvbildning, den som går ut på att det alltid finns en godtagbar fras att dra till med - något som kan fås att låta bra, bara tonfallet är välmodulerat och innehållet väl idisslat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Din gulliga ansats är alltså den som lett till att barnen i Sverige, praktiskt taget ensamma bland alla länder, inte har någon studentexamen, kan komma in på högskolor och universitet utan godkända betyg, rasar i PISA-studien utan att någon ansvarig ens blinkar.

Jag är vänster som du, men utan ordning och ordentligt utbildning är det garanterat att de svagare i samhället kommer att halka efter. Du lever, om du ursäktar i ett fools paradise med "kontextuella holististiska studier" i en skola där barnen knappt kan läsa. Det finns mycket att säga om den borgerliga regeringen men om dom nu verkligen vill införa litet ordning och reda och ordentliga prestationskrav i utbildningen så har väl även detta regimskifte något gott med sig. Vi har haft nog med flum. 'Marxism', 'psykoanalys' och 'mystik' som du vurmar för är nog bra men först skall man kunna räkna och läsa. Och engelska. Och historia och kemi.

Tyvärr blir det väl dock så att den som tillägnat sig ordentliga baskunskaper blir mindre intresserad av det postmoderna svamlet utan ägnar sig åt mera jordnära saker där man kan få ett välbetalt jobb och göra någonting praktiskt. Men det lär väl alltid finnas bloggarefeber som kan sväva ut i det holistiska och kontextuella.

Helena Duroj sa...

utan "vurmande" påpekade jag att mängden kunskap är större än den snäva ämnesindelning som traditionellt ryms på skolschemat och att ett bredare anslag, inte ett smalare, därför är nödvändigt om det är bildning som är målet.

Anonym sa...

Det var snällt av dig att svara på min kommentar. Tyvärr måste jag dock vidhålla att din inställning är mera idealistisk än realistisk. "Bildning" som både du och jag uppenbarligen vill främja kan definieras som "vett och vetande, hut och hyfsning." Det finns inga genvägar här utan man måste lära sig grunden först. En holistisk approach är meningslös för barn som knappt kan läsa och som varken har "hut" eller "hyfsning." Hur bittert det än är för oss vänstermänniskor måste vi kanske fundera på om inte en "major" kan ha något att bidra med här.

Jag skulle vara glad om du hade tid att läsa min post "Apartheid här och nu" (http://www.karlsson.at/Archives/Longerdrafts/apartheid.htm) och säga vad du tycker.

Vänliga hälsningar från Wien.